Hallo allemaal! School en ouders bekijken samen De Luizenmoeder op OBS De Bosweide

De serie De Luizenmoeder is in korte tijd razend populair geworden in Nederland. En niet alleen in Nederland; het programma gaat inmiddels de grens over en kan (straks) ook in België en Duitsland bekeken worden. Het is een programma dat tot hele verschillende reacties leidt, zeker in onderwijsland. You love it or you hate it, kan je zeggen.

Directeur Karin van der Hoek van OBS De Bosweide in Ridderkerk bedacht een wel heel origineel plan. Waarom niet met ouders samen een paar afleveringen van De Luizenmoeder kijken? “Het is natuurlijk allemaal heel erg over de top, maar we herkennen er ook het nodige in. Dáár kan je het met elkaar over hebben, zonder dat het meteen zwaar hoeft te worden.

Laten we vooral de humor gebruiken om het gesprek licht te houden, terwijl het tóch over belangrijke onderwerpen kan gaan die school en ouders raken”, zo licht ze haar idee toe. Zodoende nodigde zij ouders uit om op maandagmorgen aan te schuiven voor een half uurtje kijken en napraten onder het genot van een kop koffie.

Nog vóór er überhaupt ouders binnen waren, hing de NOS al aan de telefoon.
“Die wilden graag een interview, al moest het item uiteindelijk toch wijken voor meer actueel nieuws. Ik was echt verbaasd dat het zo’n interessant onderwerp voor ze was.”

Uiteindelijk liep het geen storm maar schoven tot nog toe wel enkele ouders aan met wie na afloop werd doorgepraat. Zo kwam bijvoorbeeld het onderwerp Zwarte Piet even heel uitdrukkelijk aan de orde.

Hoeveel tongen het programma ook losmaakt in talkshows, kranten en bij de bakker, binnen deze school raakten de gemoederen er niet oververhit van. De directeur beschouwt het programma vooral als satire en heeft het gevoel dat de ouders die zij sprak dat ook doen.
Al blijven er voor iedereen altijd ‘spiegelmomentjes’, om maar in het vocabulaire van directeur Anton te blijven. Dus wie weet kijken er straks ook nog andere scholen en ouders samen naar het programma.

deel op facebook