header-bow

Tip 1

In gesprek met leerling en ouders

Betrek de leerling bij een gesprek tussen ouders en leerkracht. VO leerlingen kunnen een centrale rol vervullen in het gesprek. Maar dit kan ook al bij een kleuter: al speelt hij elders in de ruimte, hij voelt dat zijn ouders en de leerkracht ‘bij elkaar horen’ en dat geeft vertrouwen. Als het echt nodig is kunnen school en ouders een afspraak maken zonder aanwezigheid van de leerling.

Tip 2

Relatie opbouwen

Investeren in een goede onderlinge relatie in ‘vredestijd’ werkt! In het startgesprek is de basis hiervoor gelegd. De leraar onderhoudt het contact met ouders in een positieve sfeer. Bijvoorbeeld met een berichtje naar de ouders over een mooi resultaat van de leerling. Ouders kunnen dan trots zijn op hun kind. Hierdoor groeit wederzijds vertrouwen. In gevallen waarin moeilijke zaken tussen ouders en school worden besproken, kan de leraar terugvallen op de eerder gelegde relatie.

Tip 3

Ontmoeten

Gezamenlijke bijeenkomsten van school, ouders en leerlingen dragen bij aan het gevoel van saamhorigheid. Inloopochtenden, een openingsbijeenkomst bij de start van een nieuw schooljaar, een feestelijk welkom voor brugklassers en hun ouders of andere vieringen zijn een goede gelegenheid om elkaar regelmatig en informeel te ontmoeten. Zo is op school aan alles te merken dat leerlingen, ouders en leraren welkom zijn. Iedereen doet ertoe.

Tip 4

Startgesprek

Om elkaar beter te leren kennen is er aan het begin van elk schooljaar een startgesprek tussen leerling, ouders en de leerkracht of mentor. Tijdens dit gesprek delen ouders waardevolle en belangrijke informatie over hun kind. Ook de leerling krijgt alle ruimte om zijn of haar eigen verhaal te delen. Zo krijgt de leraar een beeld van wat er speelt en wat er nodig is. Dit is de basis voor goede en reële afspraken tussen ouders, leerling en de leerkracht of mentor.

Tip 5

Vertrouwen

Ingezonden tip: goed contact tussen school en ouders is vaak een kwestie van vertrouwen: vertrouwen in elkaars kennis, ervaring en goede intenties. Hierdoor durft de leerling ook te vertrouwen op zichzelf. Dit komt de ontwikkeling van de leerling ten goede.

Tip 6

Kwetsbaar opstellen

Ingezonden tip: Een kwetsbare houding bevordert de samenwerking tussen school en ouders. De basis ligt in het hebben van voldoende eigenwaarde. Met een open, kwetsbare houding komt de eerst zo gesloten bloemknop in bloei. Kwetsbaarheid biedt ruimte voor mooie gesprekken. Wanneer ouders en leraren zich open stellen verdwijnt de opgetrokken muur van de ander en dit komt de samenwerking ten goede.

Tip 7

Rollen voor ouders

De school benut de deskundigheid en competentie van ouders. Ouders kunnen vanuit hun werk of hobby leerlingen enthousiasmeren en vaardigheden aanleren. Daarmee bieden ouders een waardevolle en kosteloze inbreng aan scholen.

Tip 8

Samen oplossen

Als het gesprek tussen ouders en school niet verder komt, is bemiddeling een mogelijkheid. Het biedt ruimte voor het delen van ieders verhaal en het helpt bij het creëren van begrip voor elkaar. Met behulp van een neutrale derde wordt er samen naar een oplossing gezocht waarin iedereen zich kan vinden. Hiermee wordt een juridisch traject meestal voorkomen.

Tip 9

Check de verwachtingen

Ingezonden tip: Na afloop van het schooljaar vraag ik als schooldirecteur aan alle ouders van de nieuwe leerlingen of we onze beloften die zijn gegeven bij de inschrijving ook waar hebben gemaakt. Zo voelen ouders zich gehoord, ontstaan waardevolle gesprekken en krijgt de school concrete informatie van ouders.

Tip 10

Uitnodigen

Door de leerling zijn of haar ouders uit te laten nodigen voor activiteiten op school creëer je een grotere opkomst. Via de leerling wordt direct het belang duidelijk: het gaat om de leerling. In het basisonderwijs kun je dit bijvoorbeeld doen met een mooie kaart, in het voortgezet onderwijs bijvoorbeeld via Magister.

‘De ouders zijn gescheiden. Dat zijn dan twee oudergesprekken en twee keer afspraken maken.’