header-bow

Tip 1

Ontspannen sfeer

Gesprek gepland? Zorg dat de plek waar een gesprek wordt gevoerd voor iedereen comfortabel en gelijkwaardig is. Een leuk zitje, koffie, thee en koekjes op tafel. Dat helpt bij het creëren van een ontspannen sfeer. Zorg ook voor voldoende tijd. Nog niet alles besproken? Dan is het goed om direct een nieuwe afspraak te plannen.

Tip 2

Kwetsbaar opstellen

Ingezonden tip: Een kwetsbare houding bevordert de samenwerking tussen school en ouders. De basis ligt in het hebben van voldoende eigenwaarde. Met een open, kwetsbare houding komt de eerst zo gesloten bloemknop in bloei. Kwetsbaarheid biedt ruimte voor mooie gesprekken. Wanneer ouders en leraren zich open stellen verdwijnt de opgetrokken muur van de ander en dit komt de samenwerking ten goede.

Tip 3

Meer dan kennis alleen

Het is zinvol om de tijd te nemen voor een gesprek over de waarden die school en ouders kinderen mee willen geven vanuit opvoeding en onderwijs. Door samen na te denken over de vraag wat kinderen vandaag nodig hebben voor een goede toekomst, verdiept zich ook het contact tussen school en ouders.

Tip 4

Check de verwachtingen

Ingezonden tip: Na afloop van het schooljaar vraag ik als schooldirecteur aan alle ouders van de nieuwe leerlingen of we onze beloften die zijn gegeven bij de inschrijving ook waar hebben gemaakt. Zo voelen ouders zich gehoord, ontstaan waardevolle gesprekken en krijgt de school concrete informatie van ouders.

Tip 5

Ontmoeten

Gezamenlijke bijeenkomsten van school, ouders en leerlingen dragen bij aan het gevoel van saamhorigheid. Inloopochtenden, een openingsbijeenkomst bij de start van een nieuw schooljaar, een feestelijk welkom voor brugklassers en hun ouders of andere vieringen zijn een goede gelegenheid om elkaar regelmatig en informeel te ontmoeten. Zo is op school aan alles te merken dat leerlingen, ouders en leraren welkom zijn. Iedereen doet ertoe.

Tip 6

Leer van elkaar

Ingezonden tip: Organiseer op school ook eens een gesprek over opvoeding. Dit houdt het gesprek tussen ouders en school gaande en hierdoor kan iedereen leren van de wijsheden en ervaringen van mede-ouders.

Tip 7

Relatie opbouwen

Investeren in een goede onderlinge relatie in ‘vredestijd’ werkt! In het startgesprek is de basis hiervoor gelegd. De leraar onderhoudt het contact met ouders in een positieve sfeer. Bijvoorbeeld met een berichtje naar de ouders over een mooi resultaat van de leerling. Ouders kunnen dan trots zijn op hun kind. Hierdoor groeit wederzijds vertrouwen. In gevallen waarin moeilijke zaken tussen ouders en school worden besproken, kan de leraar terugvallen op de eerder gelegde relatie.

Tip 8

Contactmomenten

Het maken van duidelijke afspraken tussen ouders en school helpt om het contact met elkaar prettig te laten verlopen. Bijvoorbeeld de afspraak dat een vraag van een ouder, gesteld via de e-mail, binnen de afgesproken tijd wordt beantwoord. Of de afspraak dat in de ochtend de inloop alleen gebruikt wordt om even kort iets te melden maar niet voor een langer gesprek tussen ouders en leraar. Het naleven daarvan is belangrijk want daarmee groeit het vertrouwen.

Tip 9

Samen oplossen

Als het gesprek tussen ouders en school niet verder komt, is bemiddeling een mogelijkheid. Het biedt ruimte voor het delen van ieders verhaal en het helpt bij het creëren van begrip voor elkaar. Met behulp van een neutrale derde wordt er samen naar een oplossing gezocht waarin iedereen zich kan vinden. Hiermee wordt een juridisch traject meestal voorkomen.

Tip 10

Rollen voor ouders

De school benut de deskundigheid en competentie van ouders. Ouders kunnen vanuit hun werk of hobby leerlingen enthousiasmeren en vaardigheden aanleren. Daarmee bieden ouders een waardevolle en kosteloze inbreng aan scholen.

‘De ouders zijn gescheiden. Dat zijn dan twee oudergesprekken en twee keer afspraken maken.’