header-bow

Tip 1

Samen oplossen

Als het gesprek tussen ouders en school niet verder komt, is bemiddeling een mogelijkheid. Het biedt ruimte voor het delen van ieders verhaal en het helpt bij het creëren van begrip voor elkaar. Met behulp van een neutrale derde wordt er samen naar een oplossing gezocht waarin iedereen zich kan vinden. Hiermee wordt een juridisch traject meestal voorkomen.

Tip 2

Ontspannen sfeer

Gesprek gepland? Zorg dat de plek waar een gesprek wordt gevoerd voor iedereen comfortabel en gelijkwaardig is. Een leuk zitje, koffie, thee en koekjes op tafel. Dat helpt bij het creëren van een ontspannen sfeer. Zorg ook voor voldoende tijd. Nog niet alles besproken? Dan is het goed om direct een nieuwe afspraak te plannen.

Tip 3

Loopbaanoriëntatie en – begeleiding

Het thema loopbaanoriëntatie en – begeleiding is bij uitstek een thema van leerlingen, ouders en school. Het draait hierbij om een goede samenwerking en wederzijdse betrokkenheid. Het onderlinge gesprek gaat namelijk over de toekomst van de leerling, wat deze daarvoor wil doen en wat hij of zij van ouders en school nodig heeft. Voor ouders gaat het toekomstige beroepenveld van hun kind hierdoor meer leven.

Tip 4

Kennismaking

Bij de aanmelding van een nieuwe leerling nemen ouders en school uitgebreid de tijd om elkaar te leren kennen. Dat gebeurt in een actief intakegesprek waarin ouders uitspreken wat zij van de school verwachten en waarin de school kan aangeven wat zij van ouders verwacht.

Tip 5

Iedereen betrekken

De schoolomgeving biedt veel gelegenheid voor het voeren van collectieve gesprekken over thema’s die de school, alle kinderen en ouders aangaan. Bijvoorbeeld over de aanpak van pesten. De leerlingen kunnen actief met thema’s aan de slag door de gesprekken voor te bereiden of door presentaties te geven. Ook ouders raken hierdoor betrokken bij de thema’s. De input uit deze collectieve gesprekken wordt vervolgens gebruikt in het opstellen van het schoolbeleid.

Tip 6

Samenwerken bij leren

Samenwerking rondom lesstof werkt! Door ouders te vertellen hoe sommen in de klas worden uitgelegd kan de ouder ook met het kind aan de slag. Zet bijvoorbeeld in de nieuwsbrief linkjes naar filmpjes op internet waarin de spellingsregels naar voren komen. Dat heeft effect!

Tip 7

Meer dan kennis alleen

Het is zinvol om de tijd te nemen voor een gesprek over de waarden die school en ouders kinderen mee willen geven vanuit opvoeding en onderwijs. Door samen na te denken over de vraag wat kinderen vandaag nodig hebben voor een goede toekomst, verdiept zich ook het contact tussen school en ouders.

Tip 8

In gesprek met leerling en ouders

Betrek de leerling bij een gesprek tussen ouders en leerkracht. VO leerlingen kunnen een centrale rol vervullen in het gesprek. Maar dit kan ook al bij een kleuter: al speelt hij elders in de ruimte, hij voelt dat zijn ouders en de leerkracht ‘bij elkaar horen’ en dat geeft vertrouwen. Als het echt nodig is kunnen school en ouders een afspraak maken zonder aanwezigheid van de leerling.

Tip 9

Kwetsbaar opstellen

Ingezonden tip: Een kwetsbare houding bevordert de samenwerking tussen school en ouders. De basis ligt in het hebben van voldoende eigenwaarde. Met een open, kwetsbare houding komt de eerst zo gesloten bloemknop in bloei. Kwetsbaarheid biedt ruimte voor mooie gesprekken. Wanneer ouders en leraren zich open stellen verdwijnt de opgetrokken muur van de ander en dit komt de samenwerking ten goede.

Tip 10

Ontmoeten

Gezamenlijke bijeenkomsten van school, ouders en leerlingen dragen bij aan het gevoel van saamhorigheid. Inloopochtenden, een openingsbijeenkomst bij de start van een nieuw schooljaar, een feestelijk welkom voor brugklassers en hun ouders of andere vieringen zijn een goede gelegenheid om elkaar regelmatig en informeel te ontmoeten. Zo is op school aan alles te merken dat leerlingen, ouders en leraren welkom zijn. Iedereen doet ertoe.

‘Opvoeden staat niet in mijn taakomschrijving.’