header-bow

Tip 1

Meer dan kennis alleen

Het is zinvol om de tijd te nemen voor een gesprek over de waarden die school en ouders kinderen mee willen geven vanuit opvoeding en onderwijs. Door samen na te denken over de vraag wat kinderen vandaag nodig hebben voor een goede toekomst, verdiept zich ook het contact tussen school en ouders.

Tip 2

Iedereen betrekken

De schoolomgeving biedt veel gelegenheid voor het voeren van collectieve gesprekken over thema’s die de school, alle kinderen en ouders aangaan. Bijvoorbeeld over de aanpak van pesten. De leerlingen kunnen actief met thema’s aan de slag door de gesprekken voor te bereiden of door presentaties te geven. Ook ouders raken hierdoor betrokken bij de thema’s. De input uit deze collectieve gesprekken wordt vervolgens gebruikt in het opstellen van het schoolbeleid.

Tip 3

In gesprek met leerling en ouders

Betrek de leerling bij een gesprek tussen ouders en leerkracht. VO leerlingen kunnen een centrale rol vervullen in het gesprek. Maar dit kan ook al bij een kleuter: al speelt hij elders in de ruimte, hij voelt dat zijn ouders en de leerkracht ‘bij elkaar horen’ en dat geeft vertrouwen. Als het echt nodig is kunnen school en ouders een afspraak maken zonder aanwezigheid van de leerling.

Tip 4

Ontspannen sfeer

Gesprek gepland? Zorg dat de plek waar een gesprek wordt gevoerd voor iedereen comfortabel en gelijkwaardig is. Een leuk zitje, koffie, thee en koekjes op tafel. Dat helpt bij het creëren van een ontspannen sfeer. Zorg ook voor voldoende tijd. Nog niet alles besproken? Dan is het goed om direct een nieuwe afspraak te plannen.

Tip 5

Kennismaking

Bij de aanmelding van een nieuwe leerling nemen ouders en school uitgebreid de tijd om elkaar te leren kennen. Dat gebeurt in een actief intakegesprek waarin ouders uitspreken wat zij van de school verwachten en waarin de school kan aangeven wat zij van ouders verwacht.

Tip 6

Samenwerken bij leren

Samenwerking rondom lesstof werkt! Door ouders te vertellen hoe sommen in de klas worden uitgelegd kan de ouder ook met het kind aan de slag. Zet bijvoorbeeld in de nieuwsbrief linkjes naar filmpjes op internet waarin de spellingsregels naar voren komen. Dat heeft effect!

Tip 7

Kwetsbaar opstellen

Ingezonden tip: Een kwetsbare houding bevordert de samenwerking tussen school en ouders. De basis ligt in het hebben van voldoende eigenwaarde. Met een open, kwetsbare houding komt de eerst zo gesloten bloemknop in bloei. Kwetsbaarheid biedt ruimte voor mooie gesprekken. Wanneer ouders en leraren zich open stellen verdwijnt de opgetrokken muur van de ander en dit komt de samenwerking ten goede.

Tip 8

Relatie opbouwen

Investeren in een goede onderlinge relatie in ‘vredestijd’ werkt! In het startgesprek is de basis hiervoor gelegd. De leraar onderhoudt het contact met ouders in een positieve sfeer. Bijvoorbeeld met een berichtje naar de ouders over een mooi resultaat van de leerling. Ouders kunnen dan trots zijn op hun kind. Hierdoor groeit wederzijds vertrouwen. In gevallen waarin moeilijke zaken tussen ouders en school worden besproken, kan de leraar terugvallen op de eerder gelegde relatie.

Tip 9

Vertrouwen

Ingezonden tip: goed contact tussen school en ouders is vaak een kwestie van vertrouwen: vertrouwen in elkaars kennis, ervaring en goede intenties. Hierdoor durft de leerling ook te vertrouwen op zichzelf. Dit komt de ontwikkeling van de leerling ten goede.

Tip 10

Check de verwachtingen

Ingezonden tip: Na afloop van het schooljaar vraag ik als schooldirecteur aan alle ouders van de nieuwe leerlingen of we onze beloften die zijn gegeven bij de inschrijving ook waar hebben gemaakt. Zo voelen ouders zich gehoord, ontstaan waardevolle gesprekken en krijgt de school concrete informatie van ouders.

‘Ik wil nog even wat vragen over de excursie. Dat kan nu wel hé?’