header-bow

Tip 1

Kennismaking

Bij de aanmelding van een nieuwe leerling nemen ouders en school uitgebreid de tijd om elkaar te leren kennen. Dat gebeurt in een actief intakegesprek waarin ouders uitspreken wat zij van de school verwachten en waarin de school kan aangeven wat zij van ouders verwacht.

Tip 2

Ontmoeten

Gezamenlijke bijeenkomsten van school, ouders en leerlingen dragen bij aan het gevoel van saamhorigheid. Inloopochtenden, een openingsbijeenkomst bij de start van een nieuw schooljaar, een feestelijk welkom voor brugklassers en hun ouders of andere vieringen zijn een goede gelegenheid om elkaar regelmatig en informeel te ontmoeten. Zo is op school aan alles te merken dat leerlingen, ouders en leraren welkom zijn. Iedereen doet ertoe.

Tip 3

Samen oplossen

Als het gesprek tussen ouders en school niet verder komt, is bemiddeling een mogelijkheid. Het biedt ruimte voor het delen van ieders verhaal en het helpt bij het creëren van begrip voor elkaar. Met behulp van een neutrale derde wordt er samen naar een oplossing gezocht waarin iedereen zich kan vinden. Hiermee wordt een juridisch traject meestal voorkomen.

Tip 4

Relatie opbouwen

Investeren in een goede onderlinge relatie in ‘vredestijd’ werkt! In het startgesprek is de basis hiervoor gelegd. De leraar onderhoudt het contact met ouders in een positieve sfeer. Bijvoorbeeld met een berichtje naar de ouders over een mooi resultaat van de leerling. Ouders kunnen dan trots zijn op hun kind. Hierdoor groeit wederzijds vertrouwen. In gevallen waarin moeilijke zaken tussen ouders en school worden besproken, kan de leraar terugvallen op de eerder gelegde relatie.

Tip 5

Startgesprek

Om elkaar beter te leren kennen is er aan het begin van elk schooljaar een startgesprek tussen leerling, ouders en de leerkracht of mentor. Tijdens dit gesprek delen ouders waardevolle en belangrijke informatie over hun kind. Ook de leerling krijgt alle ruimte om zijn of haar eigen verhaal te delen. Zo krijgt de leraar een beeld van wat er speelt en wat er nodig is. Dit is de basis voor goede en reële afspraken tussen ouders, leerling en de leerkracht of mentor.

Tip 6

Leer van elkaar

Ingezonden tip: Organiseer op school ook eens een gesprek over opvoeding. Dit houdt het gesprek tussen ouders en school gaande en hierdoor kan iedereen leren van de wijsheden en ervaringen van mede-ouders.

Tip 7

Contactmomenten

Het maken van duidelijke afspraken tussen ouders en school helpt om het contact met elkaar prettig te laten verlopen. Bijvoorbeeld de afspraak dat een vraag van een ouder, gesteld via de e-mail, binnen de afgesproken tijd wordt beantwoord. Of de afspraak dat in de ochtend de inloop alleen gebruikt wordt om even kort iets te melden maar niet voor een langer gesprek tussen ouders en leraar. Het naleven daarvan is belangrijk want daarmee groeit het vertrouwen.

‘Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen maar die ouders snappen het niet.’