header-bow

Tip 1

Kennismaking

Bij de aanmelding van een nieuwe leerling nemen ouders en school uitgebreid de tijd om elkaar te leren kennen. Dat gebeurt in een actief intakegesprek waarin ouders uitspreken wat zij van de school verwachten en waarin de school kan aangeven wat zij van ouders verwacht.

Tip 2

Samenwerken bij leren

Samenwerking rondom lesstof werkt! Door ouders te vertellen hoe sommen in de klas worden uitgelegd kan de ouder ook met het kind aan de slag. Zet bijvoorbeeld in de nieuwsbrief linkjes naar filmpjes op internet waarin de spellingsregels naar voren komen. Dat heeft effect!

Tip 3

Loopbaanoriëntatie en – begeleiding

Het thema loopbaanoriëntatie en – begeleiding is bij uitstek een thema van leerlingen, ouders en school. Het draait hierbij om een goede samenwerking en wederzijdse betrokkenheid. Het onderlinge gesprek gaat namelijk over de toekomst van de leerling, wat deze daarvoor wil doen en wat hij of zij van ouders en school nodig heeft. Voor ouders gaat het toekomstige beroepenveld van hun kind hierdoor meer leven.

Tip 4

Iedereen betrekken

De schoolomgeving biedt veel gelegenheid voor het voeren van collectieve gesprekken over thema’s die de school, alle kinderen en ouders aangaan. Bijvoorbeeld over de aanpak van pesten. De leerlingen kunnen actief met thema’s aan de slag door de gesprekken voor te bereiden of door presentaties te geven. Ook ouders raken hierdoor betrokken bij de thema’s. De input uit deze collectieve gesprekken wordt vervolgens gebruikt in het opstellen van het schoolbeleid.

Tip 5

Kwetsbaar opstellen

Ingezonden tip: Een kwetsbare houding bevordert de samenwerking tussen school en ouders. De basis ligt in het hebben van voldoende eigenwaarde. Met een open, kwetsbare houding komt de eerst zo gesloten bloemknop in bloei. Kwetsbaarheid biedt ruimte voor mooie gesprekken. Wanneer ouders en leraren zich open stellen verdwijnt de opgetrokken muur van de ander en dit komt de samenwerking ten goede.

Tip 6

Vertrouwen

Ingezonden tip: goed contact tussen school en ouders is vaak een kwestie van vertrouwen: vertrouwen in elkaars kennis, ervaring en goede intenties. Hierdoor durft de leerling ook te vertrouwen op zichzelf. Dit komt de ontwikkeling van de leerling ten goede.

Tip 7

Rollen voor ouders

De school benut de deskundigheid en competentie van ouders. Ouders kunnen vanuit hun werk of hobby leerlingen enthousiasmeren en vaardigheden aanleren. Daarmee bieden ouders een waardevolle en kosteloze inbreng aan scholen.

Tip 8

Ontmoeten

Gezamenlijke bijeenkomsten van school, ouders en leerlingen dragen bij aan het gevoel van saamhorigheid. Inloopochtenden, een openingsbijeenkomst bij de start van een nieuw schooljaar, een feestelijk welkom voor brugklassers en hun ouders of andere vieringen zijn een goede gelegenheid om elkaar regelmatig en informeel te ontmoeten. Zo is op school aan alles te merken dat leerlingen, ouders en leraren welkom zijn. Iedereen doet ertoe.

Tip 9

Uitnodigen

Door de leerling zijn of haar ouders uit te laten nodigen voor activiteiten op school creëer je een grotere opkomst. Via de leerling wordt direct het belang duidelijk: het gaat om de leerling. In het basisonderwijs kun je dit bijvoorbeeld doen met een mooie kaart, in het voortgezet onderwijs bijvoorbeeld via Magister.

Tip 10

Leer van elkaar

Ingezonden tip: Organiseer op school ook eens een gesprek over opvoeding. Dit houdt het gesprek tussen ouders en school gaande en hierdoor kan iedereen leren van de wijsheden en ervaringen van mede-ouders.

‘Een jongen in mijn klas maakt weleens seksistische opmerkingen. Moet ik daar wat van zeggen?’