Tip 1
Ontmoeten
Gezamenlijke bijeenkomsten van school, ouders en leerlingen dragen bij aan het gevoel van saamhorigheid. Inloopochtenden, een openingsbijeenkomst bij de start van een nieuw schooljaar, een feestelijk welkom voor brugklassers en hun ouders of andere vieringen zijn een goede gelegenheid om elkaar regelmatig en informeel te ontmoeten. Zo is op school aan alles te merken dat leerlingen, ouders en leraren welkom zijn. Iedereen doet ertoe.
Tip 2
In gesprek met leerling en ouders
Betrek de leerling bij een gesprek tussen ouders en leerkracht. VO leerlingen kunnen een centrale rol vervullen in het gesprek. Maar dit kan ook al bij een kleuter: al speelt hij elders in de ruimte, hij voelt dat zijn ouders en de leerkracht ‘bij elkaar horen’ en dat geeft vertrouwen. Als het echt nodig is kunnen school en ouders een afspraak maken zonder aanwezigheid van de leerling.
Tip 3
Loopbaanoriëntatie en – begeleiding
Het thema loopbaanoriëntatie en – begeleiding is bij uitstek een thema van leerlingen, ouders en school. Het draait hierbij om een goede samenwerking en wederzijdse betrokkenheid. Het onderlinge gesprek gaat namelijk over de toekomst van de leerling, wat deze daarvoor wil doen en wat hij of zij van ouders en school nodig heeft. Voor ouders gaat het toekomstige beroepenveld van hun kind hierdoor meer leven.
Tip 4
Kennismaking
Bij de aanmelding van een nieuwe leerling nemen ouders en school uitgebreid de tijd om elkaar te leren kennen. Dat gebeurt in een actief intakegesprek waarin ouders uitspreken wat zij van de school verwachten en waarin de school kan aangeven wat zij van ouders verwacht.
Tip 5
Uitnodigen
Door de leerling zijn of haar ouders uit te laten nodigen voor activiteiten op school creëer je een grotere opkomst. Via de leerling wordt direct het belang duidelijk: het gaat om de leerling. In het basisonderwijs kun je dit bijvoorbeeld doen met een mooie kaart, in het voortgezet onderwijs bijvoorbeeld via Magister.
Tip 6
Relatie opbouwen
Investeren in een goede onderlinge relatie in ‘vredestijd’ werkt! In het startgesprek is de basis hiervoor gelegd. De leraar onderhoudt het contact met ouders in een positieve sfeer. Bijvoorbeeld met een berichtje naar de ouders over een mooi resultaat van de leerling. Ouders kunnen dan trots zijn op hun kind. Hierdoor groeit wederzijds vertrouwen. In gevallen waarin moeilijke zaken tussen ouders en school worden besproken, kan de leraar terugvallen op de eerder gelegde relatie.
Tip 7
Vertrouwen
Ingezonden tip: goed contact tussen school en ouders is vaak een kwestie van vertrouwen: vertrouwen in elkaars kennis, ervaring en goede intenties. Hierdoor durft de leerling ook te vertrouwen op zichzelf. Dit komt de ontwikkeling van de leerling ten goede.
Tip 8
Rollen voor ouders
De school benut de deskundigheid en competentie van ouders. Ouders kunnen vanuit hun werk of hobby leerlingen enthousiasmeren en vaardigheden aanleren. Daarmee bieden ouders een waardevolle en kosteloze inbreng aan scholen.
Tip 9
Leer van elkaar
Ingezonden tip: Organiseer op school ook eens een gesprek over opvoeding. Dit houdt het gesprek tussen ouders en school gaande en hierdoor kan iedereen leren van de wijsheden en ervaringen van mede-ouders.
Tip 10
Check de verwachtingen
Ingezonden tip: Na afloop van het schooljaar vraag ik als schooldirecteur aan alle ouders van de nieuwe leerlingen of we onze beloften die zijn gegeven bij de inschrijving ook waar hebben gemaakt. Zo voelen ouders zich gehoord, ontstaan waardevolle gesprekken en krijgt de school concrete informatie van ouders.