header-bow

Tip 1

Rollen voor ouders

De school benut de deskundigheid en competentie van ouders. Ouders kunnen vanuit hun werk of hobby leerlingen enthousiasmeren en vaardigheden aanleren. Daarmee bieden ouders een waardevolle en kosteloze inbreng aan scholen.

Tip 2

Leer van elkaar

Ingezonden tip: Organiseer op school ook eens een gesprek over opvoeding. Dit houdt het gesprek tussen ouders en school gaande en hierdoor kan iedereen leren van de wijsheden en ervaringen van mede-ouders.

Tip 3

Kwetsbaar opstellen

Ingezonden tip: Een kwetsbare houding bevordert de samenwerking tussen school en ouders. De basis ligt in het hebben van voldoende eigenwaarde. Met een open, kwetsbare houding komt de eerst zo gesloten bloemknop in bloei. Kwetsbaarheid biedt ruimte voor mooie gesprekken. Wanneer ouders en leraren zich open stellen verdwijnt de opgetrokken muur van de ander en dit komt de samenwerking ten goede.

Tip 4

Ontmoeten

Gezamenlijke bijeenkomsten van school, ouders en leerlingen dragen bij aan het gevoel van saamhorigheid. Inloopochtenden, een openingsbijeenkomst bij de start van een nieuw schooljaar, een feestelijk welkom voor brugklassers en hun ouders of andere vieringen zijn een goede gelegenheid om elkaar regelmatig en informeel te ontmoeten. Zo is op school aan alles te merken dat leerlingen, ouders en leraren welkom zijn. Iedereen doet ertoe.

Tip 5

Meer dan kennis alleen

Het is zinvol om de tijd te nemen voor een gesprek over de waarden die school en ouders kinderen mee willen geven vanuit opvoeding en onderwijs. Door samen na te denken over de vraag wat kinderen vandaag nodig hebben voor een goede toekomst, verdiept zich ook het contact tussen school en ouders.

Tip 6

Contactmomenten

Het maken van duidelijke afspraken tussen ouders en school helpt om het contact met elkaar prettig te laten verlopen. Bijvoorbeeld de afspraak dat een vraag van een ouder, gesteld via de e-mail, binnen de afgesproken tijd wordt beantwoord. Of de afspraak dat in de ochtend de inloop alleen gebruikt wordt om even kort iets te melden maar niet voor een langer gesprek tussen ouders en leraar. Het naleven daarvan is belangrijk want daarmee groeit het vertrouwen.

Tip 7

Iedereen betrekken

De schoolomgeving biedt veel gelegenheid voor het voeren van collectieve gesprekken over thema’s die de school, alle kinderen en ouders aangaan. Bijvoorbeeld over de aanpak van pesten. De leerlingen kunnen actief met thema’s aan de slag door de gesprekken voor te bereiden of door presentaties te geven. Ook ouders raken hierdoor betrokken bij de thema’s. De input uit deze collectieve gesprekken wordt vervolgens gebruikt in het opstellen van het schoolbeleid.

Tip 8

Samenwerken bij leren

Samenwerking rondom lesstof werkt! Door ouders te vertellen hoe sommen in de klas worden uitgelegd kan de ouder ook met het kind aan de slag. Zet bijvoorbeeld in de nieuwsbrief linkjes naar filmpjes op internet waarin de spellingsregels naar voren komen. Dat heeft effect!

Tip 9

Kennismaking

Bij de aanmelding van een nieuwe leerling nemen ouders en school uitgebreid de tijd om elkaar te leren kennen. Dat gebeurt in een actief intakegesprek waarin ouders uitspreken wat zij van de school verwachten en waarin de school kan aangeven wat zij van ouders verwacht.

Tip 10

Vertrouwen

Ingezonden tip: goed contact tussen school en ouders is vaak een kwestie van vertrouwen: vertrouwen in elkaars kennis, ervaring en goede intenties. Hierdoor durft de leerling ook te vertrouwen op zichzelf. Dit komt de ontwikkeling van de leerling ten goede.

‘Is dat nu een reden om mijn zoon de klas uit te sturen?’