Samen zijn wij school sluit campagnejaar af met werkconferentie

HKH Prinses Laurentien: ‘Ouderbetrokkenheid en kinderparticipatie horen bij het nieuwe normaal’

Utrecht, 14 juni 2019 – Donderdag 13 juni 2019 vond de slotbijeenkomst van Samen zijn wij school plaats. Tijdens die bijeenkomst was Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Laurentien te gast. Zij daagde de gasten uit ouderbetrokkenheid als beweging voort te zetten: “Dat begint klein. Samen ben je meer, we kunnen dit fixen! Achter de schermen beginnen en dan door naar boven.”

Tijdens de middag waren naast kinderen, ook ouders en leerkrachten van diverse scholen aanwezig. Verder waren wethouder Klein van de gemeente Utrecht, vertegenwoordigers van landelijke onderwijsorganisatie en diverse schooldirecteuren en -bestuurders present.

Naast elkaar

Tijdens een van de programmaonderdelen gingen ouders, leerlingen en mensen uit het onderwijs met elkaar in gesprek. Een van de belangrijkste conclusies: “Laten we naast elkaar gaan staan, in plaats van tegenover elkaar. Juist als je dat doet, is er gelijkwaardigheid en zie je de resultaten van kinderen omhoog gaan. In dat met elkaar werken, staat liefde en passie voor leerlingen centraal. Laat leerlingen daarom ook nadrukkelijk aan het woord.”

Hand in hand

“Hoe zorg je ervoor dat het gesprek op school voortgezet wordt aan de keukentafel?” zo vroeg Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Laurentien zich af. “Daarom juich ik deze beweging van harte toe. Ik hoop dat het leidt tot het nieuwe normaal, waarin ook kindparticipatie en ouderbetrokkenheid hand in hand gaan. Misschien is dan alle narrigheid over ‘het gaat zo slecht in het onderwijs’ ook meteen een beetje anders.”

Toekomst

Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Laurentien daagde de initiatiefnemers van Samen zijn wij school uit de beweging voort te zetten. Juist door de combinatie te maken met kindparticipatie, maar ook andere labels op te zoeken (zoals bijvoorbeeld De Vreedzame School en De Gezonde School) is veel te bereiken. Het initiatief Samen zijn wij school pakt die handreiking aan en zal zich de komende maanden beraden op vervolgstappen, waarbij ook de deelnemers van de werkconferentie actief bij betrokken zullen worden.