Ouders samen met de school, niet ertegenover

Reformatorisch Dagblad, 11 septmeber 2018

Boze ouders slepen een school voor de rechter. Reden: hun kind wordt in een combinatieklas geplaatst. Zo moeten school en ouders dus niet met elkaar omgaan, vinden de initiatiefnemers van de campagne ”Samen zijn wij school”.

Die initiatiefnemers zijn CPS, Driestar onderwijsadvies, Ouders & Onderwijs en Verus. Achter de campagne die dinsdag van start ging, staan echter veel meer organisaties. Het thema leeft breed.

„Als school en ouders samen optrekken, doen de kindjes het beter”, zegt CU-Kamerlid Bruins. Op het Plein in Den Haag heeft hij zojuist zijn handtekening op een groot bord gezet om te laten zien dat hij de campagne steunt. Inmiddels zou hij daartoe niet meer in staat zijn, want hij loopt met gespalkte handen terug naar het parlementsgebouw: leerlingen van de Haagse montessorischool Valkenbos laten hem met lollystokjes die over zijn vingers geplakt zijn, ervaren hoe een reumapatiënt met beperkingen te maken krijgt. Het is een project dat ouders en leerkrachten samen hebben uitgevoerd. Deze middag dient het als voorbeeld.

Hoe het niet moet, weet CPS-adviseur P. de Vries –bezig met promotieonderzoek over het thema ouders en school– te vertellen: ouders die lijnrecht tegenover de school komen te staan; zelfs rechtszaken aanspannen. „Die juridisering komt het kind niet ten goede.”

Betrokkenheid

Daarbij is het De Vries te gemakkelijk de ouders vanwege hun toegenomen mondigheid als schuldigen aan te wijzen. „Ze zouden hun kinderen als prinsjes en prinsesjes behandelen. Gelukkig maar, denk ik dan; ouders tonen hun betrokkenheid. Ze weten meer dan vroeger; de leerkracht heeft geen onbetwiste status meer.”

Het gaat pas mis als ouders en school als klant en leverancier tegenover elkaar komen te staan. „Scholen gaan er te veel vanuit dat ouderbetrokkenheid hetzelfde is als oudertevredenheid. Zo maak je consumenten van hen.”

Samenwerken, is het parool van de campagne die nu start. Het thema wordt het komende jaar maandelijks tijdens een ontbijt op een school onder de aandacht gebracht – vrijdag voor het eerst, in het Groningse Hoogezand. „Liefst in aanwezigheid van een coryfee”, zegt woordvoerder K. van Vliet. Dat kan een Kamerlid zijn. „Er ligt ook een uitnodiging bij het Koninklijk Huis.”

Op het winderige Plein komt de ene na het andere parlementariër een handtekening zetten. Elke Nederlander kan tekenen, op de website waar ook tal van tips te vinden zijn. „Het gaat ons om bewustwording”, zegt Driestarbestuurder drs. R. W. Zoutendijk. „Een school borduurt voort op de opvoedingsopdracht van de ouders. Als er een goede samenwerking is, komt dat het kind ten goede.”

Zo gaat het niet altijd. Zoutendijk noemt de individualisering van de maatschappij en de prestatiedruk als factoren. „Ouders zien hun kind graag zo hoog mogelijk eindigen. Dat zet de relatie met de school onder druk.”

Op de Driestarpabo krijgt de band met ouders ruime aandacht. „We krijgen er veel vragen van scholen over. Beginnende leerkrachten vinden oudergesprekken vaak eng. Wij laten hen oefenen.”

Werkdruk

Maar ook ouders zouden aan een positieve relatie met de school moeten werken. „Hopelijk kan de Reformatorische Oudervereniging voor bewustwording zorgen.”

Verbetering van de relatie gezin-school haalde zelfs het regeerakkoord, zegt Kamerlid Bruins. „Ik verwacht binnenkort een voorstel van de minister.” Een goede relatie verbetert de prestaties van de leerlingen, zegt de parlementariër. „En het verlicht de werkdruk van de leerkrachten.”

‘Het achtste uur nablijven is wel een flinke straf voor even kletsen. Is dat nodig?’