Persbericht lancering Samen zijn wij school

Samen zijn wij school geeft het goede voorbeeld

Een uniek initiatief gaat van start om de samenwerking tussen ouders en school te verbeteren. Samen zijn wij school is een initiatief van CPS, Driestar onderwijsadvies, Ouders & Onderwijs en Verus dat hard nodig is omdat scholen en ouders vaker botsen. Bijvoorbeeld over de verwachtingen voor speciale zorg voor het kind of een verschil in pedagogisch inzicht. Daardoor neemt de stress en werkdruk toe. Daarom wil Samen zijn wij school dat zoveel mogelijk scholen en ouders het initiatief gaan steunen en hun mooie voorbeelden delen om de samenwerking tussen school en ouders te verbeteren.

Steun van organisaties

Tientallen organisaties steunen het initiatief al vanaf de start, waaronder een groot aantal scholen, het Nederlands Jeugdinstituut, de VO-raad, Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), Ingrado vereniging voor leerplicht en recht op onderwijs en het Lectoren Platform. Het is belangrijk dat het initiatief niet alleen op papier bestaat, maar dat het tot leven komt door praktijkvoorbeelden en inspirerende ideeën. Daarom zullen er komend jaar diverse activiteiten in het land plaatsvinden, waaronder ontbijtsessies op scholen.

11 september: politieke steun op het Plein in Den Haag voor de Tweede Kamer

Een goede relatie tussen school en ouders kan niet vanuit Den Haag geregeld worden. Toch is het belangrijk dat de volksvertegenwoordigers hun steun laten blijken voor het initiatief. Daarvoor worden zij op dinsdag 11 september tussen 12.30 en 14.00 uur uitgenodigd op het Plein in Den Haag. Daar zullen groepen leerlingen, ouders en school laten zien hoe die goede samenwerking tussen school en ouders er in de praktijk uit kan zien.

En verder?

Vanaf 11 september is de website in de lucht (www.samenzijnwijschool.nl) waar mensen kunnen tekenen die de campagne willen ondersteunen. De site biedt bovendien tips, suggesties en ervaringsverhalen over goede samenwerking. Iedereen kan tips en ervaringen posten. Ook activiteiten, bijeenkomsten, boeken, programma’s etc. die de goede samenwerking tussen school en ouders helpen bevorderen worden hier geplaatst.

Voor vragen kan men terecht bij informatie@samenzijnwijschool.nl

‘Je kan nieuwsbrieven blijven sturen maar gelezen worden ze niet.’