header-bow

Campagne haalt ouders en school uit conflictmodus

Nederlands Dagblad, 8 september 2018

Met de campagne ‘Samen zijn wij school’ proberen onderwijsorganisaties ouders en scholen dichter bij elkaar te brengen. Ouders dienen steeds sneller een officiële klacht in.

Via de website samenzijnwijschool.nl, die dinsdag de lucht in gaat, kunnen scholen, ouders en onderwijsorganisaties tips, suggesties en ervaringsverhalen delen. ‘Zo kunnen we de band tussen scholen en ouders verstevigen en dat is hard nodig’, zegt Monica Neomagus, adviseur ouderbetrokkenheid bij Verus, vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs. Deze organisatie begon de campagne samen met Ouders & Onderwijs en de onderwijsorganisaties CPS en Driestar.

‘Er moet iets gebeuren’, zegt Neomagus. In vijf jaar tijd steeg het aantal door ouders ingediende klachten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs van 173 naar 239. Die gaan over uiteenlopende zaken: van kapotte spijkerbroeken die de school niet wil vergoeden en ten onrechte geschorste scholieren, tot – volgens de opvoeders – onjuiste schooladviezen aan leerlingen uit groep acht van de basisschool. Daarnaast stappen ouders sneller naar de rechter. Een bekend voorbeeld, dat veel media-aandacht kreeg, is de moeder die boos was omdat haar kind op de schoolfoto ontbrak.’

De Verus-adviseur ziet een verdergaande juridisering van de relatie tussen ouders en scholen. ‘Voor je het weet, wordt dit de praktijk: je bent het niet eens met school, waarna je meteen maar een klacht indient of een proces begint. Dat vinden wij jammer. Het is beter eerst het gesprek met elkaar aan te gaan.’ De campagne is niet bedoeld om ouders en opvoeders ervan te weerhouden klachten in te dienen, benadrukt Neomagus. ‘Een klacht kan wel degelijk terecht zijn. Ook scholen maken fouten.’

Gelijk opeisen

Neomagus verklaart de toename van het aantal klachten uit het ontstaan van een cultuur waarin mensen veel vaker hun gelijk opeisen. ‘Dat speelt in de samenleving, niet alleen in het onderwijs. Er bestaat een groeiend onvermogen tussen mensen om naar elkaar te luisteren, om eigen wensen op een goede manier bij iemand anders neer te leggen.’

Op de website komen tips en succesvolle voorbeelden van projecten die de band tussen ouder en school verstevigen. ‘Voer een jaarlijks startgesprek, waarbij ouders én kind aanwezig zijn’, is een van die adviezen. ‘Zij mogen aan de school vertellen wat de leerling nodig heeft.’

Een andere tip is: bel als leraar eens op naar ouders als er iets positiefs te melden is. ‘Dat is goed voor de onderlinge band. Of schakel een bemiddelaar in, als je er in een meningsverschil niet uitkomt.’

Ook het project ‘verbindende schakel’ is een voorbeeld. Daarbij begeleiden ervaren ouders nieuwkomers. De organisaties achter het initiatief organiseren komend schooljaar diverse activiteiten, waaronder ontbijtsessies, om de campagne onder de aandacht te brengen. De aftrap is dinsdag bij de Tweede Kamer, op het Plein in Den Haag.

Persbericht van Nederlands Dagblad